Publikationer
Laila Kjærbæk & Line Krogager Andersen (indsendt). Flersprogede elever i grundskolen. I Hobel (red.), Flersprogede elever i skolen. Frydenlund.
Laila Kjærbæk, Hanne B. Søndergaard Knudsen, Kristine M. Jensen de López & Lars Holm (2023). Finder vi de sprogligt udsatte børn? En kortlægning og kritisk analyse af det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark. Nydanske Sprogstudier (NyS) 63, 136-181..
Laila Kjærbæk (2023). Grammatisk udvikling og grammatiske vanskeligheder hos børn. Logopædisk Forums Årsskrift 2022.
Laila Kjærbæk & Signe Klok Jensen (2022). To- og flersprogede børn. Lingoblog.
Wolfgang U. Dressler, Veronika Mattes & Laila Kjærbæk (2021). Introduction. I Mattes, Sommer-Lolei, Korecky-Kröll & Dressler (red.), The Acquisition of Derivational Morphology. A Cross-Linguistic Perspective. John Benjamins Publishing Company, 1-19.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2021). Emergence and early development of derivatives in Danish child language. I Mattes, Sommer-Lolei, Korecky-Köll & Dressler (red.), The Acquisition of Derivational Morphology. A Cross-Linguistic Perspective. John Benjamins Publishing Company, 85-108.
Laila Kjærbæk & Ditte Boeg Thomsen (red.) (2021). Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic.
Ditte Boeg Thomsen & Laila Kjærbæk (2021). Børns sprogtilegnelse: Introduktion til bogen. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 15-39.
Laila Kjærbæk (2021). Grammatisk udvikling. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 93-129.
Signe Klok Jensen & Laila Kjærbæk (2021). To- og flersprogede børn. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 175-197.
Laila Kjærbæk (2021). Sprogmiljø i dagtilbud. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 255-297.
Laila Kjærbæk (2021). Sprog i grundskolen. EMU – Danmarks læringsportal.
Shno Koiek, Jens Bo Nielsen, Laila Kjærbæk, Maria Baltzer & Tobias Neher (2020). A Danish sentence corpus for assessing speech recognition in Noise in school-age children. Trends in Hearing. January 2020. https://doi.org/10.1177/2331216520942392
Laila Kjærbæk (2020). Sprogudvikling og sprogstimulering i børnehaveklassen. Skolestart nr. 4, 24-25 .
Shno Koiek, Jens Bo Nielsen, Laila Kjærbæk, Maria Baltzer Gormsen & Tobias Neher (2020). Development of a Danish test material for assessing speech-in-noise reception in school-age children. I Kressner, Regel, Dalsgaard, Tranebjærg, Santurette & Dau (red.), Proceedings of the International Symposium on Auditory and Audiological Research (Proc. ISAAR) volume 7: Auditory Learning in Biological and Artificial Systems. Danavox Jubilee Foundation, 413-420.
Laila Kjærbæk & Caroline Schaffalitzky de Muckadell (2019). Udviklingsprojektet Sprog i børnehaveklassen. RASK - International Journal of Language and Communication 50, 47-81.
Laila Kjærbæk & Annette Esbensen (red.) (2019). Nordic Child Language. Temanummer af RASK - International Journal of Language and Communication 49.
Laila Kjærbæk & Annette Esbensen (2019). Introduktion. I Kjærbæk & Esbensen (red.), Nordic Child Language. Temanummer af RASK - International Journal of Language and Communication 49, 1-3.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2019). Competition in the acquisition of Danish noun plural markers. I Kjærbæk & Esbensen (red.), Nordic Child Language. Temanummer af RASK – International Journal of Language and Communication 49, 25-48.
Dorthe Bleses, Anders Højen, Philip S. Dale, Laura M. Justice, Line Dybdal, Shayne Piasta, Justin Markussen-Brown, Laila Kjærbæk & Haghish Ebad Fardzadeh (2018). Effective language and literacy instruction: Evaluating the importance of scripting and group size components. Early Childhood Research Quaterly 42, 1st Quarter 2018, 256-269.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2017). Compound nouns in Danish child language. I Dressler, Ketrez & Kilani-Schoch (red.), Nominal Compound Acquisition [Language Acquisition & Language Disorders]. John Benjamins Publishing Company, 39-62.
Laila Kjærbæk (2017). Børns senere sprogudvikling (3-6 år). Netdoktor.dk/Altomboern.dk.
Laila Kjærbæk (2017). Børns tidlige sprogudvikling (0-2 år). Netdoktor.dk/Altomboern.dk.
Laila Kjærbæk & Inger-Marie F. Christensen (2017). Mål, motivation og fokus i undervisningen med e-portfolio. Læring & Medier (LOM) 17, 1-37.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2016). Interaction between input frequency, transparency and productivity in acquisition of noun plural inflection in Danish. Poznan Studies in Contemporary Linguistics 52(4), 663-686.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2015). Testing hypotheses on frequency effects - noun plural inflection in Danish children. I Babatsouli & Ingram (red.), Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2015, 168-181.
Laila Kjærbæk, Ditte Boeg Thomsen, Claus Lambertsen & Hans Basbøll (2015). Sonority and early words: The Sonority Syllable Model applied to an acquisitional project with Danish children. Italian Journal of Linguistics 27(1), 61-84.
Laila Kjærbæk (2015). Danske børns tilegnelse af bøjningsmorfologi - udviklingen af substantivernes pluralisbøjning i alderen 0-10 år. Nydanske Sprogstudier (NyS) 48, 106-138.
Laila Kjærbæk, René dePont Christensen & Hans Basbøll (2014). Sound structure and input frequency impact on noun plural acquisition: hypotheses tested on Danish children across different data types. Nordic Journal of Linguistics 37(1), 47-86.
Laila Kjærbæk (2013). Tilegnelse af bøjningsmorfologi: En undersøgelse af substantivernes pluralisbøjning hos normaltudviklede danske børn i alderen 0-10 år. Ph.d.-afhandling. Syddansk Universitet.
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen & Ditte Boeg Thomsen (2012). From sound to words: Discovering sound structure in Danish children’s first words. Copenhagen Studies in Language 41(2), 195-217.
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen & Ditte Boeg Thomsen (2012). Fra lyd til ord: En afdækning af lydstrukturen i danske børns første ord. Danske Talesprog 12, 182-207.
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk & Claus Lambertsen (2011). The Danish noun plural landscape. Acta Linguistica Hafniensia: International Journal of Linguistics 43(2), 81-105.
Sabine Laaha, Laila Kjærbæk, Hans Basbøll & Wolfgang U. Dressler (2011). The impact of sound structure on morphology: an experimental study on children's acquisition of German and Danish noun plurals focusing on stem change. Acta Linguistica Hafniensia: International Journal of Linguistics 43(2), 106-126.
Laila Kjærbæk, Jarrad Lum & Anders Højen (2011). Teorier om sprogtilegnelse. Sprogpakken.dk. Servicestyrelsen.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2010). Morfologisk udvikling hos danske børn i alderen 0-10 år: Substantivernes pluralisdannelse. Vejleskov (red.), Børnesprog: Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning. Forlaget UCC, 15-27.
Hans Basbøll & Laila Kjærbæk (2010). Det danske sprog. I Månsson, Basse & Bylander (red.), Håndbog for sprogvejledere – teori og praksis. Dansk Psykologisk Forlag, 315-326.
Laila Kjærbæk (2010). Barnets tilegnelse af sprog. I Månsson, Basse & Bylander (red.), Håndbog for sprogvejledere – teori og praksis. Dansk Psykologisk Forlag, 327-343.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2009). Danske børns tilegnelse af grammatik. I Bleses & Højen (red.), Når børn lærer sprog: dansk sprogtilegnelsesforskning i et internationalt perspektiv. Center for Børnesprog. Syddansk Universitetsforlag, 171-202.
Laila Kjærbæk & Svend Gottschalk Rasmussen (2008). Computerbaseret udtaletræning til voksne med dansk som fremmedsprog. Center for Child Language e-print 6.
Laila Kjærbæk, Hanne B. Søndergaard Knudsen, Kristine M. Jensen de López & Lars Holm (2023). Finder vi de sprogligt udsatte børn? En kortlægning og kritisk analyse af det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark. Nydanske Sprogstudier (NyS) 63, 136-181..
Laila Kjærbæk (2023). Grammatisk udvikling og grammatiske vanskeligheder hos børn. Logopædisk Forums Årsskrift 2022.
Laila Kjærbæk & Signe Klok Jensen (2022). To- og flersprogede børn. Lingoblog.
Wolfgang U. Dressler, Veronika Mattes & Laila Kjærbæk (2021). Introduction. I Mattes, Sommer-Lolei, Korecky-Kröll & Dressler (red.), The Acquisition of Derivational Morphology. A Cross-Linguistic Perspective. John Benjamins Publishing Company, 1-19.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2021). Emergence and early development of derivatives in Danish child language. I Mattes, Sommer-Lolei, Korecky-Köll & Dressler (red.), The Acquisition of Derivational Morphology. A Cross-Linguistic Perspective. John Benjamins Publishing Company, 85-108.
Laila Kjærbæk & Ditte Boeg Thomsen (red.) (2021). Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic.
Ditte Boeg Thomsen & Laila Kjærbæk (2021). Børns sprogtilegnelse: Introduktion til bogen. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 15-39.
Laila Kjærbæk (2021). Grammatisk udvikling. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 93-129.
Signe Klok Jensen & Laila Kjærbæk (2021). To- og flersprogede børn. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 175-197.
Laila Kjærbæk (2021). Sprogmiljø i dagtilbud. I Kjærbæk & Boeg Thomsen (red.), Børns sprogtilegnelse: Sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år. Frydenlund Academic, 255-297.
Laila Kjærbæk (2021). Sprog i grundskolen. EMU – Danmarks læringsportal.
Shno Koiek, Jens Bo Nielsen, Laila Kjærbæk, Maria Baltzer & Tobias Neher (2020). A Danish sentence corpus for assessing speech recognition in Noise in school-age children. Trends in Hearing. January 2020. https://doi.org/10.1177/2331216520942392
Laila Kjærbæk (2020). Sprogudvikling og sprogstimulering i børnehaveklassen. Skolestart nr. 4, 24-25 .
Shno Koiek, Jens Bo Nielsen, Laila Kjærbæk, Maria Baltzer Gormsen & Tobias Neher (2020). Development of a Danish test material for assessing speech-in-noise reception in school-age children. I Kressner, Regel, Dalsgaard, Tranebjærg, Santurette & Dau (red.), Proceedings of the International Symposium on Auditory and Audiological Research (Proc. ISAAR) volume 7: Auditory Learning in Biological and Artificial Systems. Danavox Jubilee Foundation, 413-420.
Laila Kjærbæk & Caroline Schaffalitzky de Muckadell (2019). Udviklingsprojektet Sprog i børnehaveklassen. RASK - International Journal of Language and Communication 50, 47-81.
Laila Kjærbæk & Annette Esbensen (red.) (2019). Nordic Child Language. Temanummer af RASK - International Journal of Language and Communication 49.
Laila Kjærbæk & Annette Esbensen (2019). Introduktion. I Kjærbæk & Esbensen (red.), Nordic Child Language. Temanummer af RASK - International Journal of Language and Communication 49, 1-3.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2019). Competition in the acquisition of Danish noun plural markers. I Kjærbæk & Esbensen (red.), Nordic Child Language. Temanummer af RASK – International Journal of Language and Communication 49, 25-48.
Dorthe Bleses, Anders Højen, Philip S. Dale, Laura M. Justice, Line Dybdal, Shayne Piasta, Justin Markussen-Brown, Laila Kjærbæk & Haghish Ebad Fardzadeh (2018). Effective language and literacy instruction: Evaluating the importance of scripting and group size components. Early Childhood Research Quaterly 42, 1st Quarter 2018, 256-269.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2017). Compound nouns in Danish child language. I Dressler, Ketrez & Kilani-Schoch (red.), Nominal Compound Acquisition [Language Acquisition & Language Disorders]. John Benjamins Publishing Company, 39-62.
Laila Kjærbæk (2017). Børns senere sprogudvikling (3-6 år). Netdoktor.dk/Altomboern.dk.
Laila Kjærbæk (2017). Børns tidlige sprogudvikling (0-2 år). Netdoktor.dk/Altomboern.dk.
Laila Kjærbæk & Inger-Marie F. Christensen (2017). Mål, motivation og fokus i undervisningen med e-portfolio. Læring & Medier (LOM) 17, 1-37.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2016). Interaction between input frequency, transparency and productivity in acquisition of noun plural inflection in Danish. Poznan Studies in Contemporary Linguistics 52(4), 663-686.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2015). Testing hypotheses on frequency effects - noun plural inflection in Danish children. I Babatsouli & Ingram (red.), Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2015, 168-181.
Laila Kjærbæk, Ditte Boeg Thomsen, Claus Lambertsen & Hans Basbøll (2015). Sonority and early words: The Sonority Syllable Model applied to an acquisitional project with Danish children. Italian Journal of Linguistics 27(1), 61-84.
Laila Kjærbæk (2015). Danske børns tilegnelse af bøjningsmorfologi - udviklingen af substantivernes pluralisbøjning i alderen 0-10 år. Nydanske Sprogstudier (NyS) 48, 106-138.
Laila Kjærbæk, René dePont Christensen & Hans Basbøll (2014). Sound structure and input frequency impact on noun plural acquisition: hypotheses tested on Danish children across different data types. Nordic Journal of Linguistics 37(1), 47-86.
Laila Kjærbæk (2013). Tilegnelse af bøjningsmorfologi: En undersøgelse af substantivernes pluralisbøjning hos normaltudviklede danske børn i alderen 0-10 år. Ph.d.-afhandling. Syddansk Universitet.
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen & Ditte Boeg Thomsen (2012). From sound to words: Discovering sound structure in Danish children’s first words. Copenhagen Studies in Language 41(2), 195-217.
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen & Ditte Boeg Thomsen (2012). Fra lyd til ord: En afdækning af lydstrukturen i danske børns første ord. Danske Talesprog 12, 182-207.
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk & Claus Lambertsen (2011). The Danish noun plural landscape. Acta Linguistica Hafniensia: International Journal of Linguistics 43(2), 81-105.
Sabine Laaha, Laila Kjærbæk, Hans Basbøll & Wolfgang U. Dressler (2011). The impact of sound structure on morphology: an experimental study on children's acquisition of German and Danish noun plurals focusing on stem change. Acta Linguistica Hafniensia: International Journal of Linguistics 43(2), 106-126.
Laila Kjærbæk, Jarrad Lum & Anders Højen (2011). Teorier om sprogtilegnelse. Sprogpakken.dk. Servicestyrelsen.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2010). Morfologisk udvikling hos danske børn i alderen 0-10 år: Substantivernes pluralisdannelse. Vejleskov (red.), Børnesprog: Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning. Forlaget UCC, 15-27.
Hans Basbøll & Laila Kjærbæk (2010). Det danske sprog. I Månsson, Basse & Bylander (red.), Håndbog for sprogvejledere – teori og praksis. Dansk Psykologisk Forlag, 315-326.
Laila Kjærbæk (2010). Barnets tilegnelse af sprog. I Månsson, Basse & Bylander (red.), Håndbog for sprogvejledere – teori og praksis. Dansk Psykologisk Forlag, 327-343.
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll (2009). Danske børns tilegnelse af grammatik. I Bleses & Højen (red.), Når børn lærer sprog: dansk sprogtilegnelsesforskning i et internationalt perspektiv. Center for Børnesprog. Syddansk Universitetsforlag, 171-202.
Laila Kjærbæk & Svend Gottschalk Rasmussen (2008). Computerbaseret udtaletræning til voksne med dansk som fremmedsprog. Center for Child Language e-print 6.