Lektor, ph.d.
Laila Kjærbæk
  • Forside
  • Om
  • Forskning
  • Publikationer
  • Foredrag
  • Konsulent
  • I medierne
  • Blog
  • Kontakt

Foredrag

Jeg holder primært foredrag for andre forskere på videnskabelige konferencer i ind- og udland, men når jeg har mulighed for det, sætter jeg stor pris på at fortælle bl.a. (audio)logopæder, tale-høre-pædagoger/konsulenter, pædagoger, dagplejere, sprogkonsulenter og andre om den nyeste forskning indenfor områder som fx:
  • Børns sprogtilegnelse || Børns sproglige udvikling
  • Børns tilegnelse af grammatik
  • Grammatiske vanskeligheder hos børn
  • Børn, sprog og læring i dagtilbud
  • Det gode sprogmiljø i daginstitutionen

2020
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. The development of derivatives in Danish-speaking children's spontaneous speech. Præsenteret ved 19th International Morphology Meeting, Universität Wien, Wien, Østrig. 6.-8. februar 2020. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Hans Basbøll & Laila Kjærbæk. Derivational morphology in Danish – a general model of word structure and its relation to prosody. Præsenteret ved 19th International Morphology Meeting, Universität Wien, Wien, Østrig. 6.-8. februar 2020. [fagfællebedømt posterpræsentation]

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. The development of derivatives in Danish-speaking children's spontaneous speech. Pre- and Protomorphology Workshop. Universität Wien, Østrig, 5. februar 2020.

Laila Kjærbæk. Børns sprog og læring. Sang i hverdagen: Syvende konference i Sangens Hus. Hindsgavl Slot. Middelfart. 24. januar 2020.

2019
Shno Koiek, Jens Bo Nielsen, Laila Kjærbæk, Maria Baltzer Gormsen & Tobias Neher. Development of a Danish test material for assessing speech-in-noise reception in school-age children. Annual Meeting of the Danish Technical Audiological Society. Vejlefjord. 27.-28. september 2019. [posterpræsentation]

Laila Kjærbæk
(2019). Sprogprøven i børnehaveklassen. Praktiknetværket v/ Audiologopædi, Syddansk Universitet, Odense. 22. august 2019.

Shno Koiek, Jens Bo Nielsen, Laila Kjærbæk, Maria Baltzer Gormsen & Tobias Neher. Development of a Danish test material for assessing speech-in-noise reception in school-age children. International Symposium on Auditory and Audiological Research: Auditory Learning in Biological and Artificial Systems. Nyborg. 21.-23. august 2019. [fagfællebedømt posterpræsentation]

Laila Kjærbæk. Language in Kindergarten Class. Pre- and Protomorphology Workshop. Universität Wien, Wien, Østrig. 14. februar 2019.

2018
Laila Kjærbæk. Morfologisk udvikling hos børn med dansk som modersmål. Præsenteret ved Lingvistisk Weekendarrangement (LingWa) v/ Lingvistik, Aarhus Universitet. 27. oktober 2018.

Laila Kjærbæk. Morfologisk udvikling hos børn med dansk som modersmål. Præsenteret ved 15. Nordiske Symposium om Børnesprog, Syddansk Universitet, Odense, Danmark. 23.-24. maj 2018. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

2017
Wolfgang U. Dressler, Marianne Kilani-Schoch, Nihan Ketrez, Reili Argus, Hans Basbøll, Ineta Dabasinskiene, Johanna Johansen Ijäs, Laura Kamandulyte-Merfeldiene, Victoria Kazakovskaya, Laila Kjærbæk, Katharina Korecky-Kröll, Klaus Laalo, Sabine Sommer-Lolei, Evangelia Thomadaki & Ursula Stephany. Nominal compound acquisition in 10 languages: Psycholinguistic evidence from lexical typology. Præsenteret ved Societas Linguistica Europaea (SLE), Zurich, Schweiz. 10.-13. september 2017. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. The emergence and development of compounds in young children's speech production. Præsenteret ved the the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech, Chania, Kreta, Grækenland. 4.-9. september 2017. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]​

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Interaction between cognitive and other factors in the acquisition of Danish noun plural inflection. Præsenteret ved the Fourteenth International Cognitive Linguistics Conference, Tartu, Estland. 10.-14. juli 2017. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

2016
Laila Kjærbæk. Sprogudvikling og sprogstimulering 0-6 år. Børneinstitution Rasmus Rask-Højme. Odense. 8. november 2016.

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Compound formation in Danish children's language acquisition. Præsenteret ved VIII International Conference of Language Acquisition, Palma, Spanien. 7.-9. september 2016. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Competition in Danish noun plural acquisition. Præsenteret ved 17th International Morphology Meeting (IMM17), Wien, Østrig. 18.-21. februar 2016. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

2015
Laila Kjærbæk. Børns sprogtilegnelse. Aarup Børnehave. Aarup. 24. september 2015.

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Testing hypotheses on frequency effects in first language acquisition: noun plural inflection in Danish children. Præsenteret ved International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech (ISMBS), Chania, Grækenland. 7.-10. september 2015. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk. Børns sprogtilegnelse. University College Lillebælt, Odense. 24. marts 2015.

2014
Laila Kjærbæk, Hans Basbøll & René dePont Christensen. Influence of Productivity on the Acquisition of Inflectional Markers. Præsenteret ved 13th International Congress for the Study of Child Language (IASCL), Amsterdam, Holland. 14.-18. juli 2014. [fagfællebedømt poster]

2013
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen & Ditte Boeg Thomsen. From sound to words – an acquisitional project and its relation to a model of phonotactics based on sonority. 2d International Workshop on Phonotactics. Scuola Normale Superiore di Pisa, Pisa, Italien. 21-22. november 2013. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk. Børns sproglige udvikling. 4 foredrag for dagplejerne i Faaborg-Midtfyn Kommune. september/oktober 2013.

Laila Kjærbæk, Hans Basbøll & Sebastian Bruun. Danish children’s acquisition of noun plurals: The role of methodology. Child Language Seminar (CLS). Manchester University, Manchester, England. 24.-25. juni 2013. [fagfællebedømt poster]

Laila Kjærbæk. Research in Danish children’s language acquisition. Præsenteret for Danish Institute for Study Abroad (DIS), Syddansk Universitet, Odense, Danmark. 4. februar 2013.

2012
Laila Kjærbæk, Dorthe Bleses & Hans Basbøll. Why is Danish so hard to acquire. Early Language Acquisition (ELA). L’Université de Lyon, Lyon, Frankrig. 5.-7. december 2012. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk, Hans Basbøll, Ditte Boeg Thomsen & Claus Lambertsen. Reductions, phonological complexity and phonetic variation in Danish children’s first words: The role of phonotactics. 43rd Poznan Linguistic Meeting (PLM). Adam Mickiewicz University, Poznan, Polen. 9.-10. september 2012. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Hans Basbøll, Claus Lambertsen, Laila Kjærbæk & Boeg Thomsen. Measuring reductions, phonological complexity and phonetic variation in Danish children’s first words. Georgetown University Roundtable on Language and Linguistics (GURT). Georgetown University, Washington, USA. 8.-11. Marts 2012. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

2011
Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen & Ditte Boeg Thomsen. Sound structure of Danish children’s first words. SJUSK-symposium. Copenhagen Business School, København, Danmark. 23.-24. november 2011. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Sound structure impact on morphology – acquisition of Danish noun plurals as a test case. 12th International Congress for the Study of Child Language (IASCL), Université du Québec à Montreal (UQÀM), Montreal, Canada, 19.-23. juli 2011. [fagfællebedømt poster]

Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen & Ditte Boeg Thomsen. Prosodic and segmental structure in Danish children’s first words – measuring phonological complexity and phonetic variation. International Child Phonology Conference (ICPC), University of York, York, England, 16.-18. juni 2011. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. What makes Danish noun plurals so hard to acquire?. Child Language Seminar (CLS), Newcastle University, Newcastle, England. 13.-14. juni 2011. 
[fagfællebedømt mundtlig præsentation]

2010
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Phonology-morphology interaction – Acquisition of Danish noun plurals as a test case. International Conference on Language Acquisition. Universitat de Barcelona, Barcelona, Spanien. 8.-9. september 2010. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

2009
Laila Kjærbæk. Når børn lærer sprog. Fyraftensmøde på University College Lillebælt (UCL) den 17. november 2009 og på Professionshøjskolen UCC (UCC) den 7. december 2009.

Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Morfologisk udvikling hos danske børn i alderen 0-10 år. 12. Nordiske symposium om børnesprogsforskning. UCC, København, Danmark. 6.-7. november 2009. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk. Den normalsproglige udvikling 4-6 år. DeCIbel-konference. Hotel Legoland, Billund, Danmark. 26. september 2009.

Laila Kjærbæk. Den normalsproglige udvikling 0-3 år. DeCIbel-konference. Hotel Legoland, Billund, Danmark. 26. september 2009.

Laila Kjærbæk & Torkil Østerby. Børns sprogtilegnelse. Forskningens Døgn. 23. april 2009.

2008
Laila Kjærbæk & Hans Basbøll. Danske børns tilegnelse af grammatik. I forbindelse med foredragsrækken Sprogforskning i børnehøjde. SDU, Odense, Danmark. 13. november 2008.

Laila Kjærbæk. Sprogvurdering – og hvad så? Præsenteret for pædagoger, pædagogmedhjælpere og leder i Børnehuset Dronningens Asyl, Odense, Danmark. 8. oktober 2008.

Laila Kjærbæk, Hans Basbøll, Claus Lambertsen & Sonja Wehberg. Early Morphology and Recurring Sound Patterns: Comparing Different Kinds of Data on the Acquisition of Danish Noun Plurals. 39th Poznan Linguistic Meeting (PLM), Gniezno, Polen. 11.-14. september 2008. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Hans Basbøll, Claus Lambertsen & Laila Kjærbæk. Implementing a Model of Sound-Letter Pairings in the OLAM Computational System. 16th Typology of Writing Systems, Sixth International Workshop on Writing Systems, Braunschweig Institute of Technology, Braunschweig, Tyskland. 18.-19. september 2008. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Steven Gillis, Agnita Souman, Inge Molemans, Sim Dhollander, Katja Rehfeldt, Laila Kjærbæk, Hans Basbøll, Sabine Laaha, Johannes Bertl, Wolfgang U. Dressler, Naama Lavie, Ronit Levie, Dorit Ravid. The Classical Task: From singular to plural form in Dutch, Danish, Austrian German, and Hebrew. Præsenteret som led i symposiet ”Why are noun plurals hard to acquire?”. XI International Congress For The Study Of Child Language (IASCL). University of Edinburgh, Edinburgh, Scotland. 28. juli-1. august 2008. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Bracha Nir-Sagiv, Helli Zwilling, Netta Abugov, Dorit Ravid, Sabine Laaha, Katharina Korecky-Kröll, Lara K. Spendier, Nicole Stempfer, Hans Basbøll, Claus Lambertsen, Laila Kjærbæk, Katja Rehfeldt. Cross-sectional naturalistic elicitations: Peer talk and Scripts. Præsenteret som led i symposiet ”Why are noun plurals hard to acquire?”. XI International Congress For The Study Of Child Language (IASCL). University of Edinburgh, Edinburgh, Scotland. 28. juli-1. august 2008. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Hans Basbøll, Laila Kjærbæk, Claus Lambertsen, Werner Vach, Agnita Souman, Steven Gillis, Katharina Korecky-Kröll, Laura E. Lettner, Wolfgang U. Dressler, Bracha Nir-Sagiv, Dorit Ravid. Longitudinal Case Studies. Præsenteret som led i symposiet ”Why are noun plurals hard to acquire?” ved: XI International Congress For The Study Of Child Language (IASCL). University of Edinburgh, Edinburgh, Scotland. 28. juli-1. august 2008. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

Laila Kjærbæk Hansen, Hans Basbøll & Claus Lambertsen. When and how do Danish children begin to use noun plurals?. 13th International Morphology Meeting. Universität Wien, Wien, Østrig. 3.-6. februar 2008. [fagfællebedømt mundtlig præsentation]

2007
Hans Basbøll & Laila Kjærbæk Hansen. Den tidlige tilegnelse af grammatik. I forbindelse med foredragsrækken Sprogforskning i børnehøjde. SDU, Odense, Danmark. 30. august 2007.

Malene Slott Nielsen & Laila Kjærbæk Hansen. Vurdering af børns sprog. Forskningens Døgn. Rønde, Danmark. 27. april 2007.
Laila Kjærbæk © 2020