Lektor, ph.d.
Laila Kjærbæk
  • Forside
  • Om
  • Forskning
  • Publikationer
  • Foredrag
  • Ydelser
  • I medierne
  • Blog
  • Kontakt

Forskning

Jeg forsker i forskellige emner relateret til børns sprogtilegnelse. 

Jeg er eller har været tilknyttet følgende forsknings- og udviklingsprojekter:
  • Tværsproglighed i læreruddannelsen (samarbejde med Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, UC Syd, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UCN, VIA University College; finansieret af Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF)
  • Nye veje til dansk for flersprogede børn – i overgangen fra dagtilbud til skole (samarbejde med 2 Timer om Ugen; finansieret af Novo Nordisk Fonden)
  • Sprogstimulering af flersprogede førskolebørn​ (samarbejde med 2 Timer om Ugen)
  • Forsøgs- og udviklingsprogram med sprogprøver i børnehaveklassen (Sprog i Børnehaveklassen) (for Børne- og Undervisningsministeriet)
  • Børns tilegnelse af derivativer
  • Børns tilegnelse af komposita
  • Fart på sproget (finansieret af Socialstyrelsen)
  • Sprogpakken (finansieret af Servicestyrelsen)
  • Fra lyd til ord - hos danske børn i alderen 9-30 måneder (støttet af Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation)
  • Interaktion mellem leksikon og morfologi i modersmålstilegnelsen (støttet af Carlsbergfondet og Syddansk Universitet)
    • Herunder: Børns tilegnelse af pluralis
  • Sprogvurderingsmateriale til 3-årige (finansieret af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender)
  • OLAM (datalingvistisk kodningssystem for dansk)
  • De store danske CDI-projekter under Odense-projektet i sprogtilegnelse (støttet af Statens Humanistiske Forskningsråd)
Picture
Laila Kjærbæk © 2023