Lektor, ph.d.
Laila Kjærbæk
  • Forside
  • Om
  • Forskning
  • Publikationer
  • Foredrag
  • Konsulent
  • I medierne
  • Blog
  • Kontakt

Tidlige test i skolen

9/17/2014

1 Comment

 
Nye studier indikerer at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem tidlige test og senere succes eller vanskeligheder i skolen. Børn udvikler sig i forskellig hastighed grundet en lang række faktorer. Det er vigtigt at man er på vagt over for faldgruberne ved at stemple et barn på baggrund af testresultater tidligt i grundskolen. Dårlige testresultater hæmmer nogle børns uddannelsesmæssige succes og fremtidige livsmuligheder, mens de samme resultater ansporer andre børn til at arbejde hårdere med det resultat at de klarer sig bedre senere i grundskolen. Børn, der klarer sig godt i test, kan også lide skade fordi de kan få den opfattelse, at de kan klare sig godt uden at gøre en indsats. Det kan resultere i at de bliver tilbagelænede eller urolige. Resultaterne supplerer tidligere forskning der indikerer, at forældre og læreres overbevisninger kan påvirke børnenes udvikling.


Kilde: British Psychological Society (BPS). http://www.bps.org.uk/news/early-school-testing-no-indication-success 
1 Comment
David link
5/19/2022 11:30:29 am

Your the bestt

Reply



Leave a Reply.

    Laila Kjærbæk

    Jeg er lektor, ph.d. og har i mange år forsket, undervist, skrevet og holdt foredrag inden for områderne børn, sprog og læring.

    Her blogger jeg om den nyeste forskning, aktuelle emner og spørgsmål der optager mig i relation til mine forsknings- og undervisningsområder.

    Archives

    December 2018
    March 2018
    March 2017
    December 2015
    September 2015
    August 2015
    September 2014
    May 2014
    February 2014

    Categories

    All
    Afasi
    Dansk Sprog
    Læring
    Morfologi
    Ph.d.
    Sprogtilegnelse
    Statistisk Læring

    RSS Feed

Laila Kjærbæk © 2022