Nye studier indikerer at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem tidlige test og senere succes eller vanskeligheder i skolen. Børn udvikler sig i forskellig hastighed grundet en lang række faktorer. Det er vigtigt at man er på vagt over for faldgruberne ved at stemple et barn på baggrund af testresultater tidligt i grundskolen. Dårlige testresultater hæmmer nogle børns uddannelsesmæssige succes og fremtidige livsmuligheder, mens de samme resultater ansporer andre børn til at arbejde hårdere med det resultat at de klarer sig bedre senere i grundskolen. Børn, der klarer sig godt i test, kan også lide skade fordi de kan få den opfattelse, at de kan klare sig godt uden at gøre en indsats. Det kan resultere i at de bliver tilbagelænede eller urolige. Resultaterne supplerer tidligere forskning der indikerer, at forældre og læreres overbevisninger kan påvirke børnenes udvikling.
Kilde: British Psychological Society (BPS). http://www.bps.org.uk/news/early-school-testing-no-indication-success
Kilde: British Psychological Society (BPS). http://www.bps.org.uk/news/early-school-testing-no-indication-success